Recenzie #vALLuntar: Magazinul de sinucideri

0 Flares 0 Flares ×

Nu se putea sa lipsesc din editia a doua a campaniei #vAlluntar a grupului editorial All, care anul trecut a facut o treaba minunata cu voluntariatul, iar anul asta isi propun sa planteze copaci. Cum? Prin cumularea comentariilor de la articolele implicate in campanie, astfel incat la fiecare 15 comentarii va fi plantat un copacel. De aceea va spun de pe acum ca o sa ma supar foc daca nu lasati un comentariu la recenzia mea de carte, dar o sa ma si bucur daca o faceti!

• Titlu: Magazinul de sinucideri
  • Autor: Jean Teule
  • Editura: ALL, Categorii: Carte generala, Beletristica, Strada Fictiunii
  • An aparitie: 2011
  • Pagini: 120

Magazinul de sinucideri” e o carte de o dupa-amiaza de weekend, asa. Nu e foarte voluminoasa si nu te apleaca spre meditatii profunde, ci mai degraba iti trece prin fata ochilor propriul ei spectacol.

magazinul

Actiunea are loc intr-un viitor destul de sumbru, dar amprenta scifi se opreste la cateva detalii creative in loc sa preia controlul asupra actiunii, care e destul de atemporala. In Orasul Religiilor Disparute, o veritabila familie Adams a viitorului detine un magazin in care se vinde o gama larga de solutii pentru sinucidere. Ce-i drept, si cererea este destul de mare, asa ca afacerea merge ca pe roate.

Fie ca va intereseaza sau nu subiectul, o sa ramaneti uimiti de inventivitatea autorului care trece in revista cu o deosebita satisfactie modalitati nebanuite de a te sinucide:

N-aţi auzit de Alan Turing ? A fost un englez care a intrat mereu în conflict cu poliţia din cauză că era homosexual. E considerat părintele calculatorului. În al Doilea Război Mondial a avut o mare contribuţie la victorie : e cel care a decriptat sistemul Enigma, maşina electromecanică criptografică a statului-major german, cu care se transmiteau submarinelor nemţeşti mesaje de neînţeles pentru serviciile secrete ale aliaţilor. […] s-a sinucis într-un mod foarte ciudat. Pe 7 iunie 1954, a muiat un măr într-o soluţie de cianură şi l-a pus pe un gheridon. Mai întâi l-a pictat într-un tablou şi pe urmă l-a mâncat.[…] Se zice că din cauza asta logoul de la Apple este un măr cu o muşcătură. E mărul lui Alan Turing.[…]

Iar noi am făcut acest kit de sinucidere: […] În punga asta transparentă aveţi un şevalet mititel cu o pânză deja montată, două pensule (una groasă, una subţire), câteva tuburi de culoare şi, bineînţeles, mărul. Atenţie, e otrăvit ! Puteţi aşadar să vă sinucideţi în maniera lui Alan Turing.

Singurul lucru pe care vă rugăm să-l faceţi pentru noi, dacă nu aveţi nimic împotrivă, e să ne lăsaţi moştenire tabloul cu mărul. Noi le colecţionăm cu drag şi le agăţăm acolo sus. Ca amintire ! În plus, toate merele astea aliniate sub tavan dau foarte bine cu marmura de Delft de pe jos. Am adunat deja şaptezeci şi două de tablouri. Clienţii pot să le privească ca la expoziţie, în timp ce aşteaptă la rând, la casă. Unele mere sunt cubiste, altele, aproape abstracte. Mărul albastru de colo a fost pictat de un daltonist.

(fragment adaptat de la bazavan.ro)

N-as putea spune ca membrii familiei Tuvache, proprietarii Magazinului de Sinucideri, sunt depresivi, dimpotriva par destul de abili in a manevra taskurile magazinului si ale casei, dar traiesc intr-un fatalism asumat in care moartea va veni ca o salvare. La aniversarea copiilor, urarea este “Acum ai de trait cu un an mai putin!” dar niciodata nu se pune problema ca ei sa se sinucida, caci “cine ar mai tine magazinul si ar mai ajuta toti acesti bieti nefericiti?” referindu-se la clientii care apeleaza la “marfa” din magazin.

Mezinul familiei, insa, facut prin metoda “prezervativului gaurit”, dedicata celor care vor sa se sinucida prin boli venerice (v-am zis ca autorul e creativ in privinta metodelor) nu pare deloc sa adere la crezul familiei, ca viata merita oprita prin tot felul de mijloace. Dimpotriva, pare o raza de soare si optimism in miezul forfotei macabre din magazin, ajungand chiar sa saboteze diversele instrumente de suicid. Finalul, insa, e neasteptat.

Sa nu va imaginati o carte depresiva, ci mai degraba o infuzie de umor negru si un indemn original de reintoarcere la micile bucurii ale vietii si la placerea de a trai.afis-campanie-vALLuntar-2013-low-res2

***

Cam asta am avut de spus despre “Magazinul de sinucideri”. Va reamintesc ca articolul este parte din campania #vALLuntar si ca am nevoie de comentariile voastre pentru a revendica plantarea a cat mai multi copacei.

Si ca sa vedeti ca luptam pentru o cauza comuna, cel mai creativ comentariu lasat aici pana pe 23 martie va primi de la mine chiar romanul Magazinul de Sinucideri, impreuna cu o dedicatie din partea mea. Asadar, spor la comentarii:)

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Pin It Share 0 Google+ 0 0 Flares ×